Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Tyto webové stránky používají soubory cookie pro zajištění plné funkčnosti webu a pohodlí uživatelů, a také ze statistických důvodů. Toto nastavení můžete kdykoli změnit klepnutím na „Změnit nastavení“. Pokud souhlasíte s používáním souborů cookie, klepněte na „Ano, souhlasím“.

Historie společnosti

Globální kroky 1906–1925

Raketový globální rozvoj společnosti nelítostně přerušila první světová válka, po níž společnost Bosch musela projít transformací a důrazně se zaměřit na inovace, aby se dokázala vyrovnat s poválečnou situací.

Na obrázku je razítko s adresou výrobního závodu Bosch v New Yorku z roku 1947.

Cesta za velkou louži — průnik na trh Spojených států amerických

Všechno to začalo inzerátem v amerických novinách v roce 1906, který nabízel magnetoelektrické systémy zapalování. Výsledkem byly objednávky v hodnotě miliónu dolarů a prodej během jednoho roku vzrostl na dvojnásobek. Obchodní aktivity ve Spojených státech byly tak úspěšné, že v roce 1912 společnost Bosch začala vyrábět svůj hvězdný výrobek ve své vlastní továrně ve Springfieldu v Massachusetts.

Magnetoelektrický systém zapalování značky Bosch konečně dorazil i do USA. Komerční úspěch značky Bosch nastartoval v roce 1906 tento inzerát.
Magnetoelektrický systém zapalování značky Bosch konečně dorazil i do USA. Komerční úspěch značky Bosch nastartoval v roce 1906 tento inzerát.
Obchodní kancelář Bosch v New Yorku, USA, kolem roku 1908. Kromě stávající pobočky v Chicagu byly zřízeny ještě dvě další, v San Franciscu v roce 1909 a v Detroitu v roce 1910.
Obchodní kancelář Bosch v New Yorku, USA, kolem roku 1908. Kromě stávající pobočky v Chicagu byly zřízeny ještě dvě další, v San Franciscu v roce 1909 a v Detroitu v roce 1910.

88 procent — výsledek globalizace

Vedle Spojených států se společnost Bosch začala rozhlížet také na dalších trzích po celém světě. Díky obchodním kancelářím v Jižní Africe od roku 1906, Austrálii od roku 1907, Argentině od roku 1908, Číně od roku 1909 a Japonsku od roku 1911 síť zastoupení společnosti Bosch pokrývala všechny kontinenty. V roce 1913 obchod mimo území Německa představoval 88 procent prodejů společnosti.

Kolem roku 1910 byla společnost Bosch už zastoupena na všech kontinentech. Ve Spojeném království bylo více než 90 procent automobilů vybaveno magnetoelektrickým systémem zapalování Bosch.
Kolem roku 1910 byla společnost Bosch už zastoupena na všech kontinentech. Ve Spojeném království bylo více než 90 procent automobilů vybaveno magnetoelektrickým systémem zapalování Bosch.

Nové výrobky — světla, generátory a startéry

Když se automobily staly předmětem každodenního užívání a vyšší rychlosti začaly volat po větší bezpečnosti, společnost Bosch uvedla na trh v roce 1913 a 1914 potřebné výrobky. Kromě „osvětlení Bosch“ — elektrického systému osvětlení, který obsahoval světlomety, generátor, regulátor a baterii, aby noční jízda mohla být bezpečnější, přidal na spolehlivosti ještě startér.

Světla, zapalovací systém i elektrický startér automobilu, který patřil poslednímu ruskému carovi, Delaunay-Belleville, byla vyrobena firmou Bosch.
Světla, zapalovací systém i elektrický startér automobilu, který patřil poslednímu ruskému carovi, Delaunay-Belleville, byla vyrobena firmou Bosch.
Systém osvětlení Bosch v Mercedesu 10/25 HP, s generátorem, světlomety a regulátorem (kolem roku 1913).
Systém osvětlení Bosch v Mercedesu 10/25 HP, s generátorem, světlomety a regulátorem (kolem roku 1913).
Obrázek německých vojáků za první světové války.

Katastrofa — první světová válka

Kvůli této válce všechny zahraniční trhy přes noc zmizely. Výzkum a vývoj byl přerušen a výroba přešla na zbraně a výzbroj. Místo elektromagnetických systémů zapalování společnost Bosch začala vyrábět detonátory pro granáty. Přibližně jedna polovina pracovní síly byla povolána do vojenské služby a práci těchto mužů převzaly ženy. 453 z těchto rekrutů se z války nevrátilo.

Když v roce 1914 vypukla válka, ve snaze zmírnit její důsledky společnost Bosch okamžitě zřídila nemocnici v nové hale, která byla původně určena pro výrobu světlometů.
Když v roce 1914 vypukla válka, ve snaze zmírnit její důsledky společnost Bosch okamžitě zřídila nemocnici v nové hale, která byla původně určena pro výrobu světlometů.

Logo společnosti Bosch

Nákres nového loga (1918)

Nová celosvětová obchodní značka

Prodejní kanceláře a ochranné známky byly během první světové války vyvlastněny. Vykoupená společnost Bosch ve Spojených státech však i nadále v inzerátech používala dobře známé ochranné známky společnosti Bosch. Aby se předešlo záměnám, hlavní inovátor Gottlob Honold v roce 1918 rychle vytvořil novou značku s kotvou v kruhu, která je se společností Bosch spojena dodnes.

Fotografie: Nákres nového loga (1918)

Nový začátek — všemu navzdory

Když v roce 1917 válka skončila, přejmenovaná akciová společnost Robert Bosch AG čelila obrovským problémům. Návrat na světový trh byl zpomalený rostoucí konkurencí a patenty společnosti byly zrušeny. Vzdát se — to nepřicházelo v úvahu. Byly obnoveny staré kontakty a otevřely se nové trhy. Zároveň se společnost zaměřila na klíčovou dovednost — žízeň po inovacích.

Ve dvacátých letech konstrukce a testování v továrně na světla ve Feuerbachu jely plnou rychlostí, aby společnost rychle dohnala technický pokrok, který zmeškala kvůli válce.
Ve dvacátých letech konstrukce a testování v továrně na světla ve Feuerbachu jely plnou rychlostí, aby společnost rychle dohnala technický pokrok, který zmeškala kvůli válce.
Ve spolupráci s dlouholetým švédským partnerem, firmou Fritz Egnell, byla v roce 1921 založena společnost AB Robo ve Švédsku, která zajišťovala prodej výrobků značky Bosch ve Skandinávii.
Ve spolupráci s dlouholetým švédským partnerem, firmou Fritz Egnell, byla v roce 1921 založena společnost AB Robo ve Švédsku, která zajišťovala prodej výrobků značky Bosch ve Skandinávii.

Nové prvky automobilů — stěrače a houkačka

Aktivity přerušené válkou nyní mohly být znovu obnoveny. Pro výzkumné pracovníky a vývojáře společnosti Bosch se vzhledem k mnohem hustšímu silničním provozu stala hnací silou bezpečnost. Do roku 1926 přibylo do produktového portfolia osvětlení motocyklů a jízdních kol, houkačka Bosch s pronikavým zvukem, stěrače čelního skla, a také zapalování na bateriový pohon.

Perfektní estetický design byl dílem oddělení konstrukce, a k tomu byla hlasitá až ke zbláznění — houkačka Bosch (1921).
Perfektní estetický design byl dílem oddělení konstrukce, a k tomu byla hlasitá až ke zbláznění — houkačka Bosch (1921).
Poté, co se osvětlovací systém Bosch úspěšně usadil v automobilech, se začátkem 20. let společnost zaměřila na motocykly, jako byl v roce 1921 například tento indický značkový stroj.
Poté, co se osvětlovací systém Bosch úspěšně usadil v automobilech, se začátkem 20. let společnost zaměřila na motocykly, jako byl v roce 1921 například tento indický značkový stroj.
Dobré vidění i za deště se stalo zásadním bezpečnostním požadavkem. Společnost Bosch začala vyrábět stěrače na čelní sklo v roce 1926.
Dobré vidění i za deště se stalo zásadním bezpečnostním požadavkem. Společnost Bosch začala vyrábět stěrače na čelní sklo v roce 1926.

Bosch Car Service

Servisní svítilna Bosch se stala charakteristickým symbolem opravárenských dílen.

Standardizovaný servis pro zákazníky všude na světě

Síť samostatných opravárenských a montážních dílen, které by dodržovaly stejný standard, nebylo nic nového pod sluncem. Ve Spojených státech existovala už před válkou. V roce 1921 společnost Bosch začala zřizovat své autoservisy pod názvem „Bosch Car Service“ mimo území Německa, což se uchytilo tak rychle, že v roce 1930 bylo už 2 750 autodílen v 70 zemích. Tyto autoservisy pomáhaly šířit značku Bosch po celém světě.

Fotografie: Servisní svítilna Bosch se stala charakteristickým symbolem opravárenských dílen.

Nekonečné dopravníkové pásy — výroba na montážní lince

Bylo čím dál víc jasnější, že se konkurence dotahuje na kvalitu výrobků společnosti Bosch, a zároveň vyrábí rychleji a levněji. Jedním z důvodů byly montážní linky, které společnost Bosch potom od roku 1925 začala zavádět také. Výrobu celého magnetoelektrického systému zapalování, která kdysi trvala 50 dní, montážní linka dokázala zredukovat na pouhých pět dní.

Výroba světlometů v továrně Bosch před zavedením montážních linek (1925).
Výroba světlometů v továrně Bosch před zavedením montážních linek (1925).
Výroba světlometů v továrně Bosch po zavedení montážních linek (1926).
Výroba světlometů v továrně Bosch po zavedení montážních linek (1926).