Přejít na hlavní obsah
Bosch Česká republika
Historie společnosti

Začátky v letech 1886–1905

V listopadu 1886 se Robert Bosch nastěhoval do své první dílny v západní části Stuttgartu

Historie společnosti Bosch začíná mnoha prvními krůčky. Samostatnost, vstup na automobilový trh, vstup na trhy za hranicemi Německa, a také vykročení do velké tovární haly, která znamená mnohem významnější produkci zboží.

Náčrtek zatáček, které míří nahoru, muž (Robert Bosch), který po nich kráčí směrem k vrcholu.

Nejistota začátků

Už v době, kdy byl učněm, a poté řemeslníkem, v Robertu Boschovi narůstala touha umět se o sebe postarat sám. V roce 1886 Robert Bosch založil svou „Dílnu pro jemnou mechaniku a elektrotechniku“ ve Stuttgartu. V prvních letech se střídavě dařilo a nedařilo. Ale v polovině devadesátých let 19. století věci nabraly rychlý spád.

V listopadu 1886 se Robert Bosch nastěhoval do své první dílny v západní části Stuttgartu, tehdy s jediným řemeslníkem a jedním poslíčkem.
V listopadu 1886 se Robert Bosch nastěhoval do své první dílny v západní části Stuttgartu, tehdy s jediným řemeslníkem a jedním poslíčkem.
Aby zákazníci vůbec dílnu zastrčenou na zadním dvorku našli, musel v roce 1890 Robert Bosch umístit tabuli s názvem firmy.
Aby zákazníci vůbec dílnu zastrčenou na zadním dvorku našli, musel v roce 1890 Robert Bosch umístit tabuli s názvem firmy.
/

První výrobky a služby

Bosch dělal všechny technické práce v oboru přesné mechaniky a elektrotechniky, které mu přišly do cesty, například instalace telefonních systémů a elektrických zvonků. Když byl požádán o konstrukci zapalovacího zařízení pro stacionární motor podle stávajícího návrhu, zlepšil jej, a tím vydláždil cestu pro systémy s elektromagnetickým zapalováním.

V roce 1896 Bosch nabídl zákazníkům instalaci systému, který byl schopen indikovat výšku hladiny vody na dálku.
V roce 1896 Bosch nabídl zákazníkům instalaci systému, který byl schopen indikovat výšku hladiny vody na dálku.
Kontaktní mechanismus na dálkovém indikátoru výšky hladiny vody vyžadoval velmi přesné výrobní postupy, aby bylo možné hlásit výšku hladiny vody na poměrně velkou vzdálenost od základny.
Kontaktní mechanismus na dálkovém indikátoru výšky hladiny vody vyžadoval velmi přesné výrobní postupy, aby bylo možné hlásit výšku hladiny vody na poměrně velkou vzdálenost od základny.
Během prvních dvou desetiletí byl v dílnách Roberta Bosche vyroben také značný počet psacích strojů pro nevidomé, což byl tenkrát výrobek spíše neobvyklý.
Během prvních dvou desetiletí byl v dílnách Roberta Bosche vyroben také značný počet psacích strojů pro nevidomé, což byl tenkrát výrobek spíše neobvyklý.
/
Na schématických obrázcích je vidět vývoj systému elektromagnetického zapalování.

Jiskra, která za to všechno mohla — magnetoelektrické zapalování

Od roku 1897 firma Bosch začala montovat do automobilů systémy magnetoelektrického zapalování s vylepšeným designem a stala se jediným dodavatelem skutečně spolehlivého zapalování. V roce 1902 hlavní inženýr firmy Bosch, Gottlob Honold, přišel s ještě lepším řešením — vysokonapěťovým systémem magnetoelektrické zapalování se zapalovací svíčkou. Tento výrobek firmě Bosch vydláždil cestu k tomu, aby se stala předním světovým dodavatelem pro automobilový průmysl.

Reprodukce nízkonapěťového systému magnetoelektrického zapalování v roce 1887 odstartovala ve firmě Bosch období zkoumání zapalování palivových směsí.
Reprodukce nízkonapěťového systému magnetoelektrického zapalování v roce 1887 odstartovala ve firmě Bosch období zkoumání zapalování palivových směsí.
Magnetoelektrické zapalování pro automobily poprvé použila ve své tříkolce firma De Dion Bouton v roce 1897. Bylo nutné provést mnoho zkoušek, než výrobek mohl začít dokonale fungovat.
Magnetoelektrické zapalování pro automobily poprvé použila ve své tříkolce firma De Dion Bouton v roce 1897. Bylo nutné provést mnoho zkoušek, než výrobek mohl začít dokonale fungovat.
Naprostý průlom v pozici dodavatele pro automobilový průmysl nastal s příchodem vysokonapěťového magnetoelektrického systému, který Robert Bosch nechal patentovat v roce 1902.
Naprostý průlom v pozici dodavatele pro automobilový průmysl nastal s příchodem vysokonapěťového magnetoelektrického systému, který Robert Bosch nechal patentovat v roce 1902.
První vysokonapěťový systém magnetoelektrického zapalování společnosti Bosch, typ Hdh se zapalovací svíčkou (1902).
První vysokonapěťový systém magnetoelektrického zapalování společnosti Bosch, typ Hdh se zapalovací svíčkou (1902).
/

Gottlob Honold

Fotografie: Gottlob Honold (1901)

Hlavní inovátor se správnými instinkty

„Když Honold dokončil novou věc a předal to do výroby, svět Bosch se začal dožadovat hotového výrobku.“

Takto Robert Bosch vzdal hold svému dlouholetému šéfovi technického oddělení, který u něj původně začal pracovat jako učeň. Kromě vysokonapěťového elektromagnetického systému zapalování byl tento muž také brilantním tvůrcem osvětlovacích systémů, startérů a houkaček pro portfolio výrobků firmy Bosch — až do své předčasné smrti v roce 1923.

Fotografie: Gottlob Honold (1901)

Majitel firmy — první továrna

Robert Bosch se několikrát stěhoval, než se rozhodl postavit si továrnu. Původně si myslel, že si pronajme jednu nebo více dílen, ale dopadlo to jinak. Boschova továrna, postavená v roce 1901, se dále rozšiřovala do okolních prostor.

Celá stavba byla postavena ze železobetonu. Na svou dobu, bylo to v roce 1900, to bylo velmi moderní řešení, a to přesto, že budova dostala renesanční fasádu.
Celá stavba byla postavena ze železobetonu. Na svou dobu, bylo to v roce 1900, to bylo velmi moderní řešení, a to přesto, že budova dostala renesanční fasádu.
Rok 1901. Někteří pracovníci firmy Bosch se shromáždili na schodech na nádvoří nové továrny pro skupinovou fotografii.
Rok 1901. Někteří pracovníci firmy Bosch se shromáždili na schodech na nádvoří nové továrny pro skupinovou fotografii.
Dělníci firmy Bosch navíjeli drát na cívku zapalovací cívky magnetoelektrického zapalování ručně. Kolem roku 1900.
Dělníci firmy Bosch navíjeli drát na cívku zapalovací cívky magnetoelektrického zapalování ručně. Kolem roku 1900.
Továrna Bosch během několika let vyrostla z jedné tovární budovy do továrního komplexu značné velikosti (1905).
Továrna Bosch během několika let vyrostla z jedné tovární budovy do továrního komplexu značné velikosti (1905).
/
Obrázek historického automobilu s cestujícími a ukazatelem s nápisem „Londýn“.

Krok do světa — první obchodní zastoupení v cizině

První obchodní kancelář v cizině, Magnetos Simms Bosch, byla otevřena v ulici Store Street v Londýně roku 1898. Jako další následovala kancelář v Paříži o rok později.
První obchodní kancelář v cizině, Magnetos Simms Bosch, byla otevřena v ulici Store Street v Londýně roku 1898. Jako další následovala kancelář v Paříži o rok později.

„…Základna ve Velké Británii…“ — toto si Robert Bosch přál hodně dlouho. V roce 1898 společně s Angličanem Frederickem Simmsem založil první společnost Bosch mimo území Německa, v Londýně. To byl první krok na cestě ke globálnímu trhu. V rychlém sledu následovaly další obchodní kanceláře v dalších evropských zemích.

Magneta z Paříže — první výroba v zahraničí

Po Spojeném království Francie představovala největší evropský trh pro automobily. Dceřiná společnost Bosch tam začala fungovat od roku 1899. Podnikání v pařížské pobočce se dařilo skvěle a od roku 1905 bylo možné pokrýt poptávku po magnetoelektrických systémech zapalování produkcí z vlastní továrny, která se nacházela na dohled od Eiffelovy věže.

Clo a dlouhá doba přepravy zboží byly hlavními důvody, proč společnost Bosch v roce 1905 zahájila výrobu v Paříži.
Clo a dlouhá doba přepravy zboží byly hlavními důvody, proč společnost Bosch v roce 1905 zahájila výrobu v Paříži.

Závody motorových vozidel — první reklamy

Na přelomu století se konaly první významnější mezinárodní závody motorových vozidel — příležitost pro výrobce a dodavatele automobilů, aby ukázali svoje mistrovství. Roku 1903 Belgičan Camille Jenatzy dovedl svůj Mercedes k vítězství v závodě Gordon Bennett Cup v Irsku — částečně díky spolehlivému systému zapalování od firmy Bosch, který obstál i v nejdrsnějších podmínkách.

V roce 1903 Belgičan Camille Jenatzy vyhrál závod Gordon Bennett Cup v Irsku v Mercedesu vybaveném systémem zapalování od firmy Bosch.
V roce 1903 Belgičan Camille Jenatzy vyhrál závod Gordon Bennett Cup v Irsku v Mercedesu vybaveném systémem zapalování od firmy Bosch.
Se svou zrzavou bradkou a vlasy, oblečený ve vlajícím červeném zaprášeném kabátě, se Jenatzy stal reklamní ikonou. Jako „Rudý Ďábel“ dělal reklamu systému zapalování Bosch až do roku 1918.
Se svou zrzavou bradkou a vlasy, oblečený ve vlajícím červeném zaprášeném kabátě, se Jenatzy stal reklamní ikonou. Jako „Rudý Ďábel“ dělal reklamu systému zapalování Bosch až do roku 1918.
/