Přejít na hlavní obsah
Bosch Česká republika
Historie společnosti

Globalizace od roku 1990

Analýza výroby v reálném čase.

Železná opona spadla, Asie poskytla nové trhy a software otevřel společnosti Bosch nové příležitosti. Poslední tři desetiletí přinesla rapidní ekonomickou změnu, které se firma musela postavit čelem.

Obrázek otevřené závory, symbolizující otvírání Východní Evropy.

Rozpad Varšavské smlouvy a otevření Východní Evropy

Pád železné opony také předznamenal novou éru společnosti Bosch. V období do roku 1994 vznikly dceřiné společnosti ve 13 zemích bývalého evropského bloku. Výrobní závody Bosch byly otevřeny v Jihlavě a Českých Budějovicích v České republice, Vratislavi v Polsku, Miškovci a Hatvanu v Maďarsku a ve městech Engels a Samara v Ruské federaci. Podíl prodejů generovaných mimo území Německa vzrostl z 51 procent v roce 1990 na přibližně 72 procent v roce 2000.

IFA Trabant 601 v dílně v servisním středisku v Brandenburgu (1992). V socialistickém Východním Německu byl Trabant považován za standardní osobní auto až do roku 1989 a zkušební technika společnosti Bosch potřebovala určité úpravy, aby se mohla pro práci s tímto populárním vozem používat.
IFA Trabant 601 v dílně v servisním středisku v Brandenburgu (1992). V socialistickém Východním Německu byl Trabant považován za standardní osobní auto až do roku 1989 a zkušební technika společnosti Bosch potřebovala určité úpravy, aby se mohla pro práci s tímto populárním vozem používat.
Jednou z nejdůležitějších lokalit v maďarské regionální organizaci, která byla založena v roce 1991, je Hatvan. Vyrábějí se tam elektronické komponenty pro automobily, například snímače (1998).
Jednou z nejdůležitějších lokalit v maďarské regionální organizaci, která byla založena v roce 1991, je Hatvan. Vyrábějí se tam elektronické komponenty pro automobily, například snímače (1998).
/

Využívání příležitostí — nové perspektivy v Asii

V Indii, Japonsku a zemích jihovýchodní Asie byla společnost Bosch buď přítomna už delší dobu, anebo usilovně získávala pozice na rozvíjejících se trzích. Největší strategický zájem ale směřoval k postupnému otevírání se čínského trhu. Před rokem 1994 přítomnost společnosti Bosch v Číně existovala pouze formou licencí a obchodního zastoupení v Pekingu, které bylo otevřeno v roce 1989. Poté se společnost Bosch začala postupně etablovat na tomto trhu také jako regionální výrobce.

Reklamy na profesionální elektrické nářadí pro stavební průmysl na billboardech podél silnic v Šanghaji (1996).
Reklamy na profesionální elektrické nářadí pro stavební průmysl na billboardech podél silnic v Šanghaji (1996).
Reklamní poutač v centru Šanghaje. Zapalovací svíčky patří k prvním výrobkům, které společnost Bosch vyrobila v Číně (1998).
Reklamní poutač v centru Šanghaje. Zapalovací svíčky patří k prvním výrobkům, které společnost Bosch vyrobila v Číně (1998).
/
Mikromechanické snímače
Roztoč na mikromechanickém snímači (MEMS), pro ilustraci měřítka (1995)

Mini-monitorovací zařízení

Bosch vyvinul mikromechanické senzory pro použití v automobilech během 90. let. Senzory fungují jako smyslové orgány pro měření zrychlení, rotace, tlaku a zvuku. Předávají informace elektronickým řídicím jednotkám a dávají jim například vědět, kdy přesně nafouknout airbag při nehodě. V roce 2005 začal Bosch vyrábět také senzory pro spotřební elektroniku, jako jsou chytré telefony nebo herní konzole. Nejmenší MEMS mají šířku pouhých 1,5 milimetru. Výzkumný tým společnosti Bosch vynalezl proces „plazmového leptání“ pro výrobu těchto miniaturních dílů. Bosch vyrobil od roku 1995 kolem 15 miliard MEMS a nyní je lídrem na trhu, každý den vyrábí přibližně 4 miliony kusů.

Fotografie: Roztoč na mikromechanickém senzoru (MEMS) k označení měřítka (1995).

Obrázek svítící žárovky s autem uvnitř.

Od ESP až k ACC — užší zaměření na inovace

ESP, elektronický stabilizační systém, byl uveden na trh v roce 1995 a byl to technický milník. Tento systém brání tomu, aby se vozidla dostala do smyku. V témže roce společnost Bosch představila svůj navigační systém TravelPilot s naváděním a hlasovým výstupem. V roce 1997 vysokotlaký injekční systém common-rail snížil spotřebu paliva u dieselových motorů, a totéž následovalo u benzínových motorů díky technologii přímého vstřikování benzínu DI Motronic v roce 2000, zatímco asistenční systémy, jako například adaptivní tempomat ACC a noční vidění, zlepšily bezpečnost.

Po přibližně deseti letech vývoje byl v roce 1989 uveden na trh první navigační systém Bosch, nazvaný TravelPilot. Navádění a hlasový výstup přibyly v roce 1995.
Po přibližně deseti letech vývoje byl v roce 1989 uveden na trh první navigační systém Bosch, nazvaný TravelPilot. Navádění a hlasový výstup přibyly v roce 1995.
Testy systému ESP v severním Švédsku (1995). Zkušební vozidlo je zabíráno z helikoptéry pro televizní program.
Testy systému ESP v severním Švédsku (1995). Zkušební vozidlo je zabíráno z helikoptéry pro televizní program.
Komponenty vysokotlakého injekčního systému common-rail pro dieselové motory (1997). Palivo určené pro vstřikování je uloženo v zásobníku pod tlakem až 2 500 barů.
Komponenty vysokotlakého injekčního systému common-rail pro dieselové motory (1997). Palivo určené pro vstřikování je uloženo v zásobníku pod tlakem až 2 500 barů.
/

Společnost podstupuje změnu — nové oblasti aktivit

Po prodeji divize telekomunikací v roce 2001 společnost Bosch získala cennou akvizici — specialistu na průmyslovou techniku Mannesmann Rexroth. Důsledkem bylo významné posílení sekce průmyslové techniky, a tato změna značně přispěla i k rovnováze ve struktuře společnosti. Ze zbylé části bývalé divize telekomunikací vznikla divize Zabezpečovací systémy. V roce 2003 společnost Bosch rozšířila svou divizi termotechniky akvizicí firmy Buderus AG. Společnost Bosch se rozloučila s některými dalšími novými oblastmi, jako je například oblast solární energie, která byla zřízena v roce 2008.

Vizuální kontrola 6palcového plátu v závodě Reutlingen (1999). Dnes lze z jednoho waferu získat mnoho tisíc mikročipů pro integrované obvody nebo mikromechanické senzory.
Vizuální kontrola 6palcového plátu v závodě Reutlingen (1999). Dnes lze z jednoho waferu získat mnoho tisíc mikročipů pro integrované obvody nebo mikromechanické senzory.
Plynový kotel Junkers vyráběný pro vytápění domácností. Společnost Bosch značně rozšířila svou divizi termotechniky akvizicí firmy Buderus AG (2015).
Plynový kotel Junkers vyráběný pro vytápění domácností. Společnost Bosch značně rozšířila svou divizi termotechniky akvizicí firmy Buderus AG (2015).
Tunelové vyvrtávací stroje s hydraulickými součástmi, které vyrábí firma Bosch Rexroth, slouží k výstavbě dlouhých horských tunelů (2015).
Tunelové vyvrtávací stroje s hydraulickými součástmi, které vyrábí firma Bosch Rexroth, slouží k výstavbě dlouhých horských tunelů (2015).
Solární dům Decathlon, vyvinutý odborníky z Technické univerzity v Darmstadtu ve spolupráci se specialisty z firmy Bosch je schopen produkovat veškerou energii, kterou potřebuje. V roce 2007 vyhrál prestižní americkou cenu „Solar Decathlon“.
Solární dům Decathlon, vyvinutý odborníky z Technické univerzity v Darmstadtu ve spolupráci se specialisty z firmy Bosch je schopen produkovat veškerou energii, kterou potřebuje. V roce 2007 vyhrál prestižní americkou cenu „Solar Decathlon“.
/
Obrázek muže jedoucího na kole do kopce, k tomu obrázek displeje.

Chytré šroubování, chlazení, řízení a jízda na kole

Díky elektrickému šroubováku IXO, který se překvapivě rychle stal nejlépe prodávaným nářadím po celém světě, si v roce 2003 společnost Bosch zřídila nové pole působnosti v oblasti malých, lehkých zařízení s lithium-iontovými bateriemi. Objevily se také celé úplně nové oblasti, například v roce 2011 elektrokola. Zároveň společnost Bosch rozšiřovala také své tradiční aktivity, například vykoupením bývalých společných podniků ZF Lenksysteme a Bosch und Siemens Hausgeräte – čímž byly položeny základy pro budoucí scénaře, jako například propojené spotřebiče pro domácnost a auta bez řidiče.

Lithium-iontové baterie umožňují konstrukci velmi kompaktních a praktických systémů IXO, které přišly na trh v roce 2003.
Lithium-iontové baterie umožňují konstrukci velmi kompaktních a praktických systémů IXO, které přišly na trh v roce 2003.
Výroba elektrických motorů pro pohon elektrických vozidel ve výrobním závodě Bosch Hildesheim (2015). Ty představují základní kámen budoucí e-mobility, spolu s výkonovou elektronikou, invertory a technologií pro rekuperaci.
Výroba elektrických motorů pro pohon elektrických vozidel ve výrobním závodě Bosch Hildesheim (2015). Ty představují základní kámen budoucí e-mobility, spolu s výkonovou elektronikou, invertory a technologií pro rekuperaci.
/
Automatizované řízení
Zkušební vozidlo pro automatické řízení s vysokorychlostní kamerou s rozsahem otáčení 360 stupňů (2015)

Jako mávnutím kouzelného proutku

Automatizované řízení se již neomezuje pouze na sci-fi. Bosch tuto technologii zkoumá, vyvíjí a testuje v laboratořích, na německé dálniční síti a kalifornských dálnicích. Společnost Bosch uvedla na trh dálkový radar již v roce 2000. Systém nové generace byl poté v kolonách schopen automaticky zabrzdit automobil až do zastavení a následně jej znovu rozjet. S dalším vývojem senzorové technologie a softwaru bude možné krok za krokem automaticky jezdit po dálnicích a dlouhodobě i v městském provozu.

Foto: Testovací vozidlo pro automatizovanou jízdu s otočnou 360stupňovou vysokorychlostní kamerou (2015)

Nové oblasti: Internet věcí a umělá inteligence

Internet věcí a služeb otvírá společnosti Bosch mnoho nových oblastí působení. Vedle tradičních výrobků toto zahrnuje také software, nové modely online obchodování a ochranu dat. Společnost si v dlouhodobém horizontu stanovila cíl tyto čtyři oblasti zkombinovat. Patří sem vlastně všechno, od automatizovaného řízení auta přes chytré domácnosti až po autonomní komunikaci mezi stroji v továrně.

Bosch vyvíjí software, který řidičům usnadní nabíjení jejich elektromobilů a také umožní přístup k jedné z největších evropských dobíjecích sítí.
Bosch vyvíjí software, který řidičům usnadní nabíjení jejich elektromobilů a také umožní přístup k jedné z největších evropských dobíjecích sítí.
Analýza výroby v reálném čase. Údaje shromážděné tímto způsobem pomáhají vytvořit síťové prostředí Průmyslu 4.0, ve kterém stroje mohou navzájem nezávisle komunikovat, čímž se zlepšují výrobní procesy.
Analýza výroby v reálném čase. Údaje shromážděné tímto způsobem pomáhají vytvořit síťové prostředí Průmyslu 4.0, ve kterém stroje mohou navzájem nezávisle komunikovat, čímž se zlepšují výrobní procesy.
Využití umělé inteligence bude v budoucnu zlepšovat produkty a služby od společnosti Bosch.
Využití umělé inteligence bude v budoucnu zlepšovat produkty a služby od společnosti Bosch.
Příspěvek k uhlíkové neutralitě: Závod Bosch Nashik v Indii je domovem největší solární elektrárny tohoto druhu v indickém automobilovém průmyslu, 2020.
Příspěvek k uhlíkové neutralitě: Závod Bosch Nashik v Indii je domovem největší solární elektrárny tohoto druhu v indickém automobilovém průmyslu, 2020.
Logo Bosch a emblém, který v noci svítí. Jsou rozpoznatelné zdálky z rušné dálnice ze Stuttgartu do Mnichova, v blízkosti letiště ve Stuttgartu. Každé písmeno je vysoké osm metrů.
Logo Bosch a emblém, který v noci svítí. Jsou rozpoznatelné zdálky z rušné dálnice ze Stuttgartu do Mnichova, v blízkosti letiště ve Stuttgartu. Každé písmeno je vysoké osm metrů.
/