Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Tyto webové stránky používají soubory cookie pro zajištění plné funkčnosti webu a pohodlí uživatelů, a také ze statistických důvodů. Toto nastavení můžete kdykoli změnit klepnutím na „Změnit nastavení“. Pokud souhlasíte s používáním souborů cookie, klepněte na „Ano, souhlasím“.

Historie společnosti

Rekonstrukce v letech 1946–1959

Doba čtení: 10 minut

Na konci druhé světové války společnost Bosch ztratila své mezinárodní lokality podruhé. Velká část jejích výrobních závodů byla v troskách. Následující dvě desetiletí byla věnována rekonstrukci, ale zároveň také budování nových obchodních směrů.

Obrázek stavaře pracujícího na budově.

S ručními vozíky a lopatami — rekonstrukce ve společnosti Bosch

V roce 1945 bylo spojeneckými bombami zničeno více než 50 procent výrobních závodů společnosti Bosch v Německu. Klíčová úloha společnosti Bosch jakožto dodavatele vojenských vozidel z ní udělala strategický cíl. Nyní bylo nutné odklízet, stavět a vytvářet pracovní úkoly pro zaměstnance.

Některé důsledky leteckých útoků byly viditelné ještě dlouho po skončení války. Zde poškozený komín první továrny společnosti Bosch ve Stuttgartu (1945).
Některé důsledky leteckých útoků byly viditelné ještě dlouho po skončení války. Zde poškozený komín první továrny společnosti Bosch ve Stuttgartu (1945).
Rok po skončení války bylo dobře vidět, že ve většině zdecimovaných výrobních závodů ve Stuttgartu se pilně staví (1946).
Rok po skončení války bylo dobře vidět, že ve většině zdecimovaných výrobních závodů ve Stuttgartu se pilně staví (1946).
Kontrola kvality zapalovacích svíček ve výrobním závodě v Bambergu (1950). Tradiční výrobek, který společnost Bosch poprvé vyrobila v roce 1902, byl jedním z tahounů hospodářského vzestupu po roce 1945.
Kontrola kvality zapalovacích svíček ve výrobním závodě v Bambergu (1950). Tradiční výrobek, který společnost Bosch poprvé vyrobila v roce 1902, byl jedním z tahounů hospodářského vzestupu po roce 1945.
Společnost Bosch ve vstupní hale továrny ve Feuerbachu slaví miliónté vstřikovací čerpadlo pro dieselový motor (1950). Zde také tento úspěšný výrobek v roce 1927 šel poprvé do výroby.
Společnost Bosch ve vstupní hale továrny ve Feuerbachu slaví miliónté vstřikovací čerpadlo pro dieselový motor (1950). Zde také tento úspěšný výrobek v roce 1927 šel poprvé do výroby.

Zapalovací svíčky a hrnce — přežívání poválečného období

Aby bylo možné znovu zaměstnat bývalé zaměstnance a platit jim mzdy, společnost Bosch rozjela v ruinách svých továren výrobu hrnců z plechových přileb, ručních vozíků a deštníků. Zaměstnanci mohli tyto věci buď používat sami, anebo je vyměnit za jiné nezbytnosti. Prvním trochu složitějším výrobkem byly zapalovací svíčky — pro vojenská vozidla spojenců.

Směrovky pro auta, které se zde začaly vyrábět v roce 1949, byly naprostou novinkou. Nahradily ukazatele směru jízdy, které společnost Bosch začala vyrábět v roce 1927 (1950).
Směrovky pro auta, které se zde začaly vyrábět v roce 1949, byly naprostou novinkou. Nahradily ukazatele směru jízdy, které společnost Bosch začala vyrábět v roce 1927 (1950).
Když válka skončila, společnost Bosch se znovu zaměřila na své staré silné stránky — výzkum, vývoj výrobků a jejich další inovace. Výzkumní pracovníci společnosti Bosch začali vyvíjet elektronový mikroskop v roce 1948 pro svůj vlastní výzkum materiálů (1950).
Když válka skončila, společnost Bosch se znovu zaměřila na své staré silné stránky — výzkum, vývoj výrobků a jejich další inovace. Výzkumní pracovníci společnosti Bosch začali vyvíjet elektronový mikroskop v roce 1948 pro svůj vlastní výzkum materiálů (1950).
Kvalita byla ve společnosti Bosch klíčovým kritériem odjakživa. Náhodné testování — jako je vidět zde ve výrobě houkaček — bylo tedy povinné (1950).
Kvalita byla ve společnosti Bosch klíčovým kritériem odjakživa. Náhodné testování — jako je vidět zde ve výrobě houkaček — bylo tedy povinné (1950).

Vykonavatel závěti Roberta Bosche a předseda správní rady

Robert Bosch zemřel v roce 1942. Vykonavatelé závěti po roce 1945 zrekonstruovali firmu podle jeho přání, vyjádřených v poslední vůli. Cílem bylo nejen vytvářet zisk, ale také směřovat jeho část na charitativní účely. Hans Walz, potomek zakladatele, stál v čele společnosti do roku 1963.

Ve své závěti, kterou sepsal čtyři roky před smrtí, v roce 1942, Robert Bosch vyzýval k „mohutnému“ dalšímu rozvoji společnosti. Nestanovil žádný konkrétní směr, jen orientační body, aby vykonavatelům závěti (kteří jsou zde na obrázku) pomohl řídit společnost (1954).
Ve své závěti, kterou sepsal čtyři roky před smrtí, v roce 1942, Robert Bosch vyzýval k „mohutnému“ dalšímu rozvoji společnosti. Nestanovil žádný konkrétní směr, jen orientační body, aby vykonavatelům závěti (kteří jsou zde na obrázku) pomohl řídit společnost (1954).
Hans Walz následoval Roberta Bosche ve funkci šéfa společnosti (1953).
Hans Walz následoval Roberta Bosche ve funkci šéfa společnosti (1953).

Protimonopolní tažení — strach, že všechno bude ztraceno

Ambice národních socialistů, pokud šlo o globální moc, mohly být dosažitelné pouze s podporou mocných společností. Proto se spojenci snažili velké německé korporace, včetně společnosti Bosch, rozdělit. Společnost však rostla organicky, což znamenalo, že její jednotlivé části nebyly samy o sobě životaschopné. Nakonec společnost Bosch zůstala téměř nedotčená, ale musela dát své patenty k dispozici všem konkurentům.

V 50. letech se společnost Bosch zaměřila na motoristické závody, aby napomohla obnově svých činností přerušených válkou. V roce 1937 totiž měla „servis pro závodní vozidla“, kde se prováděla údržba a montáž náhradních dílů. Úspěšné používání technologií Bosch za nejtěžších podmínek bylo dobrou reklamou na spolehlivost a trvanlivost.
V 50. letech se společnost Bosch zaměřila na motoristické závody, aby napomohla obnově svých činností přerušených válkou. V roce 1937 totiž měla „servis pro závodní vozidla“, kde se prováděla údržba a montáž náhradních dílů. Úspěšné používání technologií Bosch za nejtěžších podmínek bylo dobrou reklamou na spolehlivost a trvanlivost.
Centrála společnosti Bosch ve Stuttgartu, na ulici Breitscheidstrasse, bývala osvětlená každou noc (1951). Právě zde manažeři společnosti Bosch bojovali se zástupci spojenců o budoucnost společnosti v antimonopolním řízení.
Centrála společnosti Bosch ve Stuttgartu, na ulici Breitscheidstrasse, bývala osvětlená každou noc (1951). Právě zde manažeři společnosti Bosch bojovali se zástupci spojenců o budoucnost společnosti v antimonopolním řízení.
Kresba zeměkoule, se symboly slavných hlavních měst po celém světě.

„Vyrobeno všude po světě“ — nové cesty k mezinárodní společnosti

Než Hitler uchvátil moc, více než 50 procent prodeje společnosti Bosch pocházelo z mezinárodního obchodu. Po roce 1945 to ale byla téměř nula a zahraniční majetek společnosti byl vyvlastněn. Díky dobrým vztahům s dlouholetými partnery, a vzhledem k rychle rostoucím trhům v zemích jako Brazílie a Indie, bylo postupně nastartováno budování globální sítě. Trvalo ale až do roku 1960, než mezinárodní prodej opět překročil 20 procent.

V 50. letech výroba běžela hlavně v Německu. Pro export po celém světě byla nezbytná sofistikovaná dopravní logistika. Tento systém dopravních pásů byl tehdy naprostou špičkou (1951).
V 50. letech výroba běžela hlavně v Německu. Pro export po celém světě byla nezbytná sofistikovaná dopravní logistika. Tento systém dopravních pásů byl tehdy naprostou špičkou (1951).
Společnost Bosch začala v 50. letech zřizovat nové výrobní závody po celém světě. Lokalita Bosch v Claytonu nedaleko Melbourne dodávala australskému automobilovému průmyslu elektrické systémy, jako například systémy zapalování, systémy stěračů, houkačky, generátory, startéry a světla (1960).
Společnost Bosch začala v 50. letech zřizovat nové výrobní závody po celém světě. Lokalita Bosch v Claytonu nedaleko Melbourne dodávala australskému automobilovému průmyslu elektrické systémy, jako například systémy zapalování, systémy stěračů, houkačky, generátory, startéry a světla (1960).
Výzkumné vozidlo společnosti Bosch na nádvoří pro vozový park ve Stuttgartu bylo vybaveno nespočtem různých světlometů a houkaček, které se používají po celém světě. Používalo se pro zkušební jízdy v silničním provozu (1954).
Výzkumné vozidlo společnosti Bosch na nádvoří pro vozový park ve Stuttgartu bylo vybaveno nespočtem různých světlometů a houkaček, které se používají po celém světě. Používalo se pro zkušební jízdy v silničním provozu (1954).

Elegance a dokonalost — spotřební zboží

Počátkem padesátých let společnost Bosch uvedla na trh výrobky, které odrážely německý a evropský hospodářský zázrak a byly schopny uspokojit nároky spotřebitelů, neboť těžké poválečné časy se chýlily ke konci. K příkladům patří kuchyňské spotřebiče a elektrické vrtačky pro kutily. Klíčové opory produktového portfolia, například autorádia, se prodávala v miliónech.

K výrobkům uvedeným na trh v 50. letech minulého století patřily pračky, zde na obálce reklamní brožury z roku 1958.
K výrobkům uvedeným na trh v 50. letech minulého století patřily pračky, zde na obálce reklamní brožury z roku 1958.
Společnost Bosch začala své první chladničky vyrábět už v roce 1933, ale cenově dostupnými se staly až po válce, a to díky masové výrobě šetřící čas i peníze (1958).
Společnost Bosch začala své první chladničky vyrábět už v roce 1933, ale cenově dostupnými se staly až po válce, a to díky masové výrobě šetřící čas i peníze (1958).

Kuchyňské spotřebiče Bosch

Prodejní scénář pro kuchyňský robot v prodejní kanceláři ve Stuttgartu (1962)

Začátek nové éry v kuchyních

Při uvádění na trh byly u kuchyňského robotu Bosch zdůrazňovány dvě klíčové věci. Tento model byl nazván „Neuzeit“ („nová doba“) a byl ohlašován jako „pomocník venkovské ženy“. Zákazníkům žijícím ve městě byla slíbena nová éra špičkových domácích spotŕebičů, které usnadní práci v domácnosti.

Oslovit venkovské domácnosti bylo mnohem jednodušší, toto zařízení bylo schopno zpracovávat velké množství potravin. Jedním z důvodů bylo, že převládaly velké domácnosti s velkým počtem dětí, dalším byla nutnost rychle zpracovat sklizeň ovoce a zeleniny, aby bylo možné je zachovat pro pozdější použití — například zmrazením částí plodin nebo přípravou džemů a konzerv.

„Neuzeit“ bylo víceúčelové zařízení, určené ke krájení, hnětení těsta, strouhání, lisování a dokonce i ke škrábání brambor.

Fotografie: Prodejní scénář pro kuchyňský robot v prodejní kanceláři ve Stuttgartu (1962)

Návrat starých favoritů — vstřikování benzínu v automobilech

Tato technologie, používaná v mnoha výrobcích značky Bosch, pochází ještě z předválečné éry. Podstoupila však řadu inovací, aby byla, a i do budoucna zůstala, konkurenceschopná. Vstřikování benzínu, systém, který byl ve společnosti Bosch vyvinut pro letecké motory, se objevil jako inovace v automobilech na počátku 50. let, ale trvalo dalších deset let, než byl přijat jako standard.

První osobní automobil, který byl vybaven systémem vstřikování benzínu Bosch, byl Gutbrod Superior. Spotřeba paliva klesla o 20 procent, ve srovnání s karburátory a posíleným výkonem (1952).
První osobní automobil, který byl vybaven systémem vstřikování benzínu Bosch, byl Gutbrod Superior. Spotřeba paliva klesla o 20 procent, ve srovnání s karburátory a posíleným výkonem (1952).

Sada Bosch Combi

Sada „Bosch Combi“ pro domácí kutily — v praktickém kufříku (1952)

Výkonné nářadí pro domácnost

Mánie domácího kutilství představovala pro společnost Bosch lukrativní byznys. Sada elektrického nářadí „Bosch Combi“, která přišla na trh v roce 1952, měla celou škálu různých využití, podle toho, jaký nástavec jste zvolili — vrtačka, šroubovák, bruska nebo dokonce i nůžky na živý plot. Tato nabídka vytvořila v Evropě zcela nový obchodní segment v oblasti, za kterou stála zatím převážně mužská kupní síla — „udělej si sám“, což se odehrávalo hlavně ve sklepech a garážích.

Kompletní sada se standardní sadou nástavců se prodávala v kufříku nebo v dřevěné skříňce, určené pro montáž na stěnu. Společnost Bosch vyvinula ještě druhou klíčovou řadu elektrického nářadí, která doplňuje sortiment profesionálního elektrického nářadí o vybavení pro stavební práce, včetně příklepových vrtaček.

Fotografie: Sada „Bosch Combi“ pro domácí kutily — v praktickém kufříku (1952)

Elektronika — obchodní oblast s výsledky

Společnost Bosch začala vyvíjet elektronické komponenty v polovině 50. let. První z nich byla tzv. varioda, která se začala vyrábět v roce 1958. Následovaly tranzistory, a potom od roku 1970 i integrované obvody. Skeptici byli kritičtí, ale zastánci, kteří se podíleli na vývoji, byli naopak přímo nadšení, a tak byla zaseta první semínka v oblasti elektroniky, která je nyní pro společnost Bosch hlavní oblastí zájmu.

Neviditelná součástka — sotva velikosti hrášku a nerozlišitelná na fotografii regulátoru generátoru. Po zavedení do sériové výroby v roce 1958 zlepšila tato inovativní polovodičová součástka způsob, jakým generátor dobíjel baterii — zejména při volnoběhu ve stojícím provozu.
Neviditelná součástka — sotva velikosti hrášku a nerozlišitelná na fotografii regulátoru generátoru. Po zavedení do sériové výroby v roce 1958 zlepšila tato inovativní polovodičová součástka způsob, jakým generátor dobíjel baterii — zejména při volnoběhu ve stojícím provozu.
První elektronické součástky společnosti Bosch se původně vyráběly z germania, později přišel na řadu křemík a technologie krystalů. Na tomto obrázku je vidět výroba krystalu germania (1961).
První elektronické součástky společnosti Bosch se původně vyráběly z germania, později přišel na řadu křemík a technologie krystalů. Na tomto obrázku je vidět výroba krystalu germania (1961).